• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Moest uw nieuwe medewerker eigenlijk al gestart zijn?

22 april 2017

Onze ervaring leert dat heel wat bedrijven het zoeken naar nieuw personeel veel te laat opstarten, namelijk op het moment dat er een reële en/of acute behoefte tot aanwerven is. Dit kan nadelige financiële en organisatorische gevolgen hebben voor een bedrijf. Er bestaat hiervoor echter een oplossing …

Wat is de aanzet tot zoeken naar nieuw personeel:

  • groei of uitbreiding van de organisatie
  • een gedwongen ontslag
  • een vrijwillig vertrek
  • ziekte voor een langere periode
  • medewerker vertrekt op pensioen.

Het grote nadeel bij het zoeken naar nieuwe medewerkers is dat de druk tot aanwerven op die momenten zeer hoog is. Je wil (moet) snel handelen, maar je hebt onvoldoende tijd. Dit kan resulteren in een beperking van je keuzemogelijkheden en/of een te snelle selectieprocedure met foute keuzes tot gevolg.

Kiezen voor een kandidaat die niet geschikt is, kan nadelige gevolgen hebben voor uw bedrijf, zowel organisatorisch als financieel, zeker als de kandidaat het bedrijf in het eerste jaar reeds verlaat. Denken we maar aan de verloren aanwervingskost, productiviteitsverlies, laag motivatiepeil binnen het team, ….

LEES HIER HOE JE CONCULLEGA’S DIT OPLOSSEN:

Zij kiezen een extern bureau uit voor het selecteren van hun kandidaten, waardoor zij een grote voorsprong kunnen opbouwen met concurrentiële bedrijven.

Strategische werving en selectie biedt een antwoord om het probleem te counteren en de uitdaging aan te gaan. Wat houdt strategisch rekruteren concreet in?

  • Grondige analyse: Allereerst analyseer je wat je nodig hebt om de geschikte kandidaten aan te trekken en over welke competenties de ‘geschikte kandidaat’ moet beschikken.
  • Uit het resultaat van de analyse zal blijken hoe je een continue instroom van geschikte kandidaten kan creëren, voor nu en voor de toekomst.
  • Verschillende en talentvolle potentiële kandidaten worden je op regelmatige tijden voorgesteld zodat je over de juiste mensen beschikt wanneer je ze nodig hebt.
  • En je beschikt over een goed opvolgtraject.

Strategische werving en selectie houdt uiteraard veel meer in.

Benieuwd hoe ook jij een instroom van kandidaten kan creëren?

Neem dan contact op met ons en we zetten samen een aanwervingstraject op.

Philippe Jaspers

© Sesmento 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.